Labels

Monday, February 10, 2014

Ο Αβραάμ μεσολαβεί στο Θεό για τα Σόδομα


"... Οι δύο άντρες έφυγαν από εκεί και κατευθύνθηκαν προς τα Σόδομα. Αλλά ο Κύριος παρέμεινε ακόμα μαζί με τον Αβραάμ. Πλησίασε τότε ο Αβραάμ και του είπε:
Θα καταστρέψεις τους δίκαιους μαζί με τους αμαρτωλούς; Ίσως υπάρχουν πενήντα δίκαιοι στην πόλη. Θα τους καταστρέψεις κι αυτούς; Δε θα συγχωρήσεις την περιοχή για χάρη των πενήντα δικαίων που βρίσκονται σ’ αυτήν; Δε γίνεται να το κάνεις εσύ αυτό, να θανατώσεις δηλαδή δικαίους και αμαρτωλούς μαζί σαν να ήταν όλοι το ίδιο. Δεν είναι δυνατό! Ο Κριτής όλης της γης δεν πρέπει να αποδώσει δικαιοσύνη;
Ο Κύριος απάντησε:
Αν βρω στην πόλη των Σοδόμων πενήντα δικαίους θα συγχωρήσω για χάρη τους όλόκληρη την περιοχή.
Ο Αβραάμ αποκρίθηκε:
Συγχώρεσέ με Κύριέ μου, που τολμώ να Σου μιλάω, ενώ είμαι χώμα και σκόνη. Ίσως όμως από τους πενήντα δικαίους να λείπουν πέντε. Θα καταστρέψεις εξαιτίας των πέντε όλη την πόλη;
Ο Κύριος απάντησε:
Δεν θα την καταστρέψω αν βρω εκεί σαράντα πέντε δικαίους.
Ο Αβραάμ συνέχισε:
Ίσως όμως βρεθούν εκεί μόνο σαράντα.
Ο Κύριος απάντησε:
Για χάρη των σαράντα δε θα κάνω τίποτα.
Ο Αβραάμ ξαναμίλησε:
Μη θυμώνεις Κύριέ μου, που θα σου μιλήσω πάλι. Ίσως βρεθούν εκεί τριάντα δίκαιοι.
Και ο Κύριος απάντησε:
Δε θα κάνω τίποτα αν βρω εκεί τριάντα.
Ο Αβραάμ επέμεινε.
Τώρα που άρχισα να μιλάω με τον Κύριό μου, ας πω κάτι ακόμα. Αν βρεθούν εκεί είκοσι;
Ο Κύριος απάντησε:
Δε θα καταστρέψω την πόλη για χάρη των είκοσι.
Ο Αβραάμ επανήλθε:
Μη θυμώσεις Κύριέ μου, που θα σου μιλήσω, για μια φορά ακόμα. Ίσως βρεθούν εκεί δέκα δίκαιοι.
Ο Κύριος απάντησε:
Δε θα καταστρέψω την πόλη για χάρη των δέκα.

Μόλις ο Κύριος τελείωσε τη συνομιλία του με τον Αβραάμ έφυγε κι ο Αβραάμ ξαναγύρισε στη σκηνή."
 Γέννεσις, κεφ.18, 16-33
Αντιγραφή από την εκδ. της Ελληνικής Βιβλικής Εταιρείας 



Σημείωση:
Η εξέλιξη της ιστορίας είναι λίγο πολύ γνωστή. Ο Κύριος όχι δέκα δικαίους δεν βρίσκει στα Σόδομα, αλλά ούτε πέντε. Σώζονται μόνο ο Λωτ, η γυναίκα του -που στο δρόμο γίνεται στήλη άλατος καθώς γυρνά να δει την καταστροφή κατά παράβαση της εντολής που έλαβε-, και οι δύο κόρες τους. Οι σύζυγοί τους έχουν δυσπιστήσει και δεν τις ακολουθούν.

Αντέγραψα αυτόν τον διάλογο διότι τον βρίσκω αριστουργηματικό στην αμεσόητα και εξέλιξή του. 
Το πώς απευθύνεται ο Αβραάμ στον Θεό και το πώς απαντά ο Θεός στον Αβραάμ, πώς τον ακούει, πώς ολοένα υποχωρεί και συγκατανεύει στο αίτημά του, είναι παράδειγμα αμοιβαίας αγάπης, εκτίμησης, σεβασμού και εμπιστοσύνης. Παράδειγμα σχέσης.
Απ' την άλλη μεριά ο διάλογος αυτός αποτελεί παράδειγμα ενός βασικού χαρακτηριστικού της Παλαιάς Διαθήκης στην οποία ο άνθρωπος διαλέγεται με τον Θεό. Στην Καινή Διαθήκη το σκηνικό αλλάζει ολότελα, διότι ο άνθρωπος ενώνεται με τον Θεό με την ενανθρώπιση του Χριστού.








3 comments:

  1. Είναι πραγματικά αποκαλυπτικός ο διάλογος, και απλός ταυτόχρονα. Η παρρησία του δικαίου είναι συγκλονιστική.

    ReplyDelete
  2. Ναι, είναι τόσο απλός, σαν να μιλά το εγγόνι με τον παππού του. Και η παρρησία όμως του γενάρχη μας, μάς αφήνει σύξηλους. Συγκλονιστική, όπως το λες. Και είναι ένα σημείο λίγο παρακάτω που λέει επίσης τόσο απλά, πως τη στιγμή που αποφάσισε τελικά ο Θεός την καταστροφή "θυμήθηκε" τον Αβραάμ κι έτσι ειδοποίησε τον Λωτ... Τι να πούμε; Σπουδαία πράγματα και τόσο παρήγορα...

    ReplyDelete
  3. ΑΣ ΠΟΥΜΕ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΕΥΤΡΑΠΕΛΟ ΣΧΕΤΙΚΟ.(ΑΛΗΘΙΝΟ)
    ΣΕ ΤΗΛΕΟΠΤΙΚΟ ΠΑΝΕΛ,ΜΕΤΑΞΥ ΖΟΥΡΑΡΗ ΚΑΙ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙ Ο ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΔΙΑΛΟΓΟΣ.

    ζουρ.ΤΙ ΜΑΣ ΛΕΣ ΡΕ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΑ?
    πρωτ.ΠΑΡΑΚΑΛΩ ΚΥΡΙΕ ΖΟΥΡΑΡΗ,ΝΑ ΜΟΥ ΜΙΛΑΤΕ ΣΤΟΝ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟ.
    ζουρ.ΕΔΩ ΣΤΟΝ ΘΕΟ ΜΙΛΑΜΕ ΣΤΟΝ ΕΝΙΚΟ,ΚΙ'ΕΣΥ ΘΕΛΕΙΣ ΠΛΗΘΥΝΤΙΚΟ?
    πρωτ.ΕΠΙΜΕΝΩ ΚΥΡΙΕ ΖΟΥΡΑΡΗ
    ζουρ.ΟΠΩΣ ΘΕΛΕΤΕ ΚΥΡΙΟΙ ΠΡΩΤΟΠΑΠΠΕΣ.

    ΑΝΤΕ ΒΑΣΟΥΛΑ ΜΟΥ,ΚΑΛΗ ΣΟΥ ΜΕΡΑ
    ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ


    ReplyDelete

Σχόλια