Labels

Friday, May 11, 2018

Ο Τρελός του χωριού στο Δημοτικό Σχολείο Καρίτσας Πιερίας


Τετάρτη πρωί στις 8.15 μπαίνω στο λεωφορείο του ΚΤΕΛ για να πάω στην ΚατερίνηΗ μέρα είναι ηλιόλουστηη διαδρομή από τις πλέον αγαπημένες μου αυτή την εποχήΕκατέρωθεν της εθνικής οδού πικροδάφνεςκυπαρίσσιαέλατααγιολούλουδαένα ταιριαστό πάντρεμα ανθρώπινης και Θείας κηπευτκκήςΔιαβάζω το βιβλίο του Μάκη Τσίτα “Μάρτυς μου ο Θεός”Μου αρέσει η απλότητα και η αμεσότητά τουμε εκπλήσσει το χριστιανικό του βλέμμαΠότε πότε σηκώνω το κεφάλι να κλέψω λίγο απ’ την γητειά της ΆνοιξηςΟύτε που καταλαβαίνω για πότε φτάνω στην Κατερίνη όπου με περιμένει η αγαπημένη μου Δέσποινα Νέστοραπου ανέλαβε πλέον το περίφημο ομώνυμοκατά το επίθετό τηςβιβλιοπωλείο των γονιών της και ένα από τα ωραιότερα της χώρας μαςΘα πιούμε έναν καφέ και θα πάμε μαζί στο χωριό της Καρίτσαςπερίπου ένα τέταρτο δρόμος.
Τα παιδιά και η δασκάλα τουςκυρία Αθανασίαμας περιμένουν ήδη έξω από την αυλόπορτα με αγκαλιές τα τριαντάφυλλα των κήπων και τα δώραΚοντεύουν να με πάρουν τα δάκρυαΤόση λαχτάρα σε τόσα μάτια… Σταματώ λίγο να δω την αυλήΕίναι απέραντη για ένα οχταθέσιο σχολείο και πέρα μακριάδίχως τίποτα να εμποδίζει τη θέα τουπέρα μακριά και τόσο δίπλα μαςο γίγαντας ΌλυμποςΑυτό είναι το δικό μας θεριόμου λένει και γελάνε.
Χαιρετούμε τους δασκάλουςο διευθυντής μας υποδέχεται καλόκαρδαμπαίνουμε πρώτα στην πανέμορφη αίθουσα της Αθανασίας και καθόμαστε λίγο με τα παιδιά τηςπαιδιά της Δευτέρας τάξης
Ανοίγω το ένα δώρο που είναι μια μεγάλη πέτρα από τον Όλυμπο ζωγραφισμένη με ένα πανέμορφο θεριό. Μου δείχνουν τη μακέτα του χωριού, του Θεριού και της πολιτείας που έφτιαξαν με πλαστελίνη.  Συζητούμε λίγοαλλά είναι ώρα να μπούμε στην αίθουσα εκδηλώσεωνΈρχονται και τα παιδιά της Πρώτης και της άλλης Δευτέραςγονείςδάσκαλοιπάνω απ’ τα κεφάλια μας κρέμεται ένα ευφάνταστος δράκοςκαι τα φώτα μετά τα καλωσορίσματα σβήνουνΜουσική.
Τα φώτα γίνονται μπλεγίνονται κόκκιναλευκάΗ μικρή αφηγήτρια λέει λίγα λόγιατα υπόλοιπα παιδια ανεβαίνουν πάνω στο θεριό -βουνόΞαφνικά τα ακούω να λένε κάτι που δεν καταλαβαίνωμέχρι που συνειδητοποιώ πως μιλούν αγγλικάΗ ατμόσφαιρα είναι μαγικήΜέσα σε ελάχιστο χρόνομε ελάχιστες προτάσεις άλλοτε στα ελληνικά και άλλοτε στα αγγλικάλίγες φωτιστικές αλλαγές και τρυφερή μουσκή καταφέρνουν να αποδώσουν όλο το παραμύθι που τώρα σαν βιβλίο μου φαίνεται φλύαροΑνάβουν τα φώτα και αρχίζουμε να κουβεντιάζουμεΣυζητούμε τι μπορούμε και τι δεν μπορούμε να κάνουμε στη ζωή μαςΡωτώ τα παιδιά τι νομίζουν πως δεν μπορούνΣτόχος μου είναι να τους εξηγήσω πως με έναν τρόπο όλα τα μποορύμεΑλλά ο στόχος μου στην πορεία τινάζεται στον αέραΚαι έτσι πρέπειΔεν έχει καμιά σημασία τι έχω εγώ στο κεφάλι μουΠοια  είμαι εγώΣημασία έχει να μιλήσουν τα παιδιά και εάν σ’ αυτό που θα πουν έχω ή πρέπει να πω κάτι ή δεν πρέπει να πω και τίποταΣυνήθως είναι αρκετό να βγουν στο φως τα μέσα μαςΡωτώ όλα τα παιδιά ένα ένα“Εγώ δεν μπορώ να διαβάζωεγώ να γράφωεγώ να κάνω δουλειέςεγώ να κουβαλώ τον αδερφό μουεγώ τα μπορώ όλα”Δεν απαντώΠροτιμώ να τελειώσουν πρώτα όλαΜα έρχεται και η σειρά των μεγάλων που δεν θέλω να τους αφήσω έξω από τη συζήτηση γιατί αισθάνομαι πως θέλουν κι αυτοί να πάρουν μέροςΜια κυρία λέει πως δεν μπορεί να κάνει ανούσια πράγματαπροτιμάει πιο σημαντικάΤη ρωτώ ποια θεωρεί πως είναι τα ανούσια και απαντάοι δουλειές του σπιτιούΠροσπαθώ τότε να εξηγήσω πόσο σημαντικά είναι αυτά τα ανούσια και πόσο νόημα δίνουν στα σημαντικά που χωρίς αυτά δεν θα ήταν σημαντικάΈνιωθα κι εγώ κάποτε έτσι και την καταλαβαίνωΜία άλλη κυρία λέει πως δεν μπορεί να ακούει τα παιδιά της να μαλώνουν και μία τρίτη λέει κάτι ιδιαίτερα βαθύ και εξομολογητικόΕίμαι πενήντα χρονώνλέεικαι αισθάνομαι ογδόνταΓιατί πάντα τα μπορούσα όλατα έκανα όλατα έδινα όλα και τώρα πια δεν έχω άλλα κουράγιαμα ακόμα λέω πως τα μπορώ όλα… κουράστηκα... Τότεενώ ο αρχικός μου στόχος ήταν να πω πως όλα τα μπορούμεδεν το λέωΑντίθεταλέω πως συχνά κάνοντάς τα όλααφαιρούμε από τους άλλους τη δυνατότητα να μπορέσουνΠως καμιά φορά υπερβαίνουμε τον εαυτό μας για να μην χαλάσουμε το χατίρι των άλλων ή να μη χαλάσουμε την εικόνα που έχουν για μαςΠως τα πλέον άβουλα και ανίκανα παδιά είδα να είναι εκείνα που οι μαμάδες τους τα μπορούσαν και τα έκαναν όλαΠως δεν είναι κακό να μην μπορούμε ή ακόμα κι αν μπορούμε να λέμε πως δεν μπορούμε για παιδαγωγικούς λόγουςΜου κάνει εντύπωση πως ενώ η συζήτηση έχει επικεντρωθεί στους μεγάλουςτα παιδιά την παρακολουθούν απόλυτα συγκεντρωμέναΗ στιγμή έχει μια ιερότηταίσως επειδή έχει αλήθειαΕίναι στιγμές που αίφνης τα τρία πρώτα δάχτυλα του δεξιού μου χεριού ενώνονται ασυναίσθητα σαν να πρόκειται να κάνω τον σταυρό μουΕκ των υστέρων καταλαβαίνω πως πράγματι προσευχόμασταν όλοι μαζίΜια προσευχή ήταν όλο αυτό που ζήσαμε και ο Θεός ήταν εκεί μαζί μας…
Θα ακολυθήσει η συνάντηση με τα παιδιά της Τρίτης και της Τετάρτης μαζί με κάποια κορίτσια της ΈκτηςΚαι μ’ αυτά τα παιδιά η συζήτηση θα προχωρήσει σε βάθοςΘαρρώ πως έχουμε μεταφερθεί κάπου αλλούΈξω από το σχολείοσε άλλο κόσμοΔεν ξέρω πώς να το πωΕδώ οι άνρωποι νιώθουνεμπαίνουν στην καρδιά τους και ακούνε τον χτύπο τηςτον κάνουν λέξειςτον εκφράζουν κι όλα γίνονται φως
Όταν τελειώνουμε νομίζω πως δεν πέρασε ούτε ένα λεπτό και την ίδια στιγμή πως ήμασταν μαζί για αιώνες και δεν χορτάσαμεΑυτή είναι η αιωνιότητα που η ιδέα της συχνά μας τροάζειΜας τύλιγε μια διάχυτη ευλογία
Άρχισαν να έρχονται ένα ένα τα παιδιά για υπογραφές στα βιβλία που είχαν αγοράσει και ακολούθησαν οι μεγάλοιΌταν τέλειωσα ήταν πια μεσημέριΧτύπησε για σχόλασμα και πάνω που ήμουν έτοιμη να σηκωθώ άρχισαν να έρχονται τα παιδιά της Δευτέρας για να με χαιρετίσουννα πουν “ευχαριστώ” και να μου δώσουν ένα φιλί ή μια αγκαλιάΑυτό δεν μου συνέβη ποτέ ξανάΑντί να φύγουν κατευθείαν για το σπίτινα γυρίσουν πίσω
Βγαίνοντας από το σχολείο η Αθανασία μου έδωσε ακόμη ένα δώρομαζί με το κέικ που είχε φτιάξειτην ζωγραφισμένη πέτρα και τα λουλούδια των παιδιώνΣυγκινήθηκα πάρα πολύΤο φόρεσα αμέσωςτο φορώ και τώρα και την σκέφτομαι με πολλή αγάπηΣτα μάτια της είδα τον ουρανότον Όλυμποόλη την ευαισθησιά που μπορεί να χωρά ένας άνθρωπος.
Φτάνοντας για φαγητό σε ένα ωραίο μεζεδοπωλείο της Κατερίνηςμε περίμενε άλλη μια έκπληξηΗ αγαπημένη μου Σουζάναδιευθύντια του σχολείου στο Άδενδρο ήταν εκείΚαι πού να φανταστώ πως είναι φίλη με την ΑθανασίαΚαι γιατί όμως να μην το φανταστώ όταν ξέρω πως οι χαρισματικοί άνθρωποι έλκονται όπως αντιστοίχως και οι ατάλαντοιΠάνω που είχα σκεφτεί πως πλέον δίπλα στο σχολείο του Άδενδρου μπορώ να βάλω της Καρίτσαςοι δύο αυτές μοναδικές ψυχές και ψυχές των σχολείων τουςαποδείχθηκαν φίλεςΣτο πλούσιο τραπέζι ξεδιπλώθηκαν κι άλλο ενώνοντας όλους όσους είχαμε την τιμή και την χαρά να είμαστε κοντά τους και κοντά στον καλό διευθυντή του σχολείουτην Ελένη Νέστορατην δασκάλα των Αγγλικών που φρόντισε τα παιδιά να ζωντανέψουν την ξένη γλώσσα μέσα από το παραμύθι του Τρελού του χωριούΔέσποινα κι αυτή στο όνομαΚι έτσι έκλεισε αυτή η ονειρεμένη μέραμε την Σουζάνα να με φέρνει μέχρι το σπίτι μου το απόγευμα
Ήταν από τις φορές που αισθάνθηκα πως μέσα σε λίγες ώρες έζησα πολλές ζωέςΊσως και γι’ αυτό μου πήρε δυο μέρες να καθήσω να γράψω κι ας νιώθω τώρα πως τίποτα δεν μπόρεσα να εκφράσω από το θαύμα αυτής της συνάντησης… Δοξασμένος ας είναι ο Θεός που έφτιαξε τέτοιους ανθρώπους… άλλο δεν έχω να πω…



















No comments:

Post a Comment

Σχόλια