Σύμφωνα με τον άγιο Νικόδημο τον Αγιορείτη η Εκκλησία γιορτάζει σήμερα την Ινδικτιώνα για τρεις λόγους:
Πρώτον, επειδή είναι η αρχή του χρόνου. Γι' αυτό και κοντά στους παλαιούς Ρωμάνους τιμόταν αυτή η μέρα από τα αρχαία χρόνια. Ινδικτιών θα πει "ορισμός" στη λατινική γλώσσα.
Δεύτερον, επειδή κατά τη σημερινή μέρα πήγε ο Κύριος στη Συναγωγή των Ιουδαίων και του δόθηκε το Βιβλίο του Προφήτη Ησαία, όπως γράφει ο ευαγγελιστής Λουκάς (Λουκ. δ 16-22΄). Ανοίγοντας το βιβλίο ο Κύριος βρέθηκε στην αρχή του εξηκοστού πρώτου κεφαλαίου του Ησαϊα στο οποιο είναι γραμμένο:
«Πνεύμα Kυρίου επ’ εμέ, ου
ένεκεν έχρισέ με, ευαγγελίσασθαι πτωχοίς απέσταλκέ με, ιάσασθαι τους
συντετριμμένους την καρδίαν, κηρύξαι αιχμαλώτοις άφεσιν και τυφλοίς
ανάβλεψιν, αποστείλαι τεθραυσμένους εν αφέσει, κηρύξαι ενιαυτόν Kυρίου
δεκτόν».
Αφότου το διάβασε ο Kύριος ,
έκλεισε το Bιβλίον και το έδωσε στον υπηρέτη. Έπειτα αφού κάθισε, είπε στον
λαό
«ότι σήμερον ετελειώθησαν οι
λόγοι της Προφητείας ταύτης εις τα εδικά σας αυτία».
Και θαύμασε ο λαός ακούγοντας
αυτά τα χαριτωμένα λόγια που έβγαιναν από το στόμα του Κυρίου.
Ο τρίτος λόγος για τον οποίο
σήμερα η Εκκλησία του Χριστού εορτάζει την Ίνδικτο ως αρχή του χρόνου είναι
ότι διαμέσου της υμνωδίας και της ικεσίας προς τον Θεό αυτή τη μέρα να γίνει
ίλεως σε μας και να ευλογήσει τον νέο χρόνο, να μας τον χαρίσει ευτυχή και
γεμάτο απ' όλα τα αγαθά. Και να φωτίσει τη διάνοιά μας, ώστε να περάσουμε όλο
τον χρόνο με καθαρή και αγαθή συνείδηση, να ευαρεστήσουμε τον Θεό φυλάσσοντας
τις εντολές του κι έτσι να τύχουμε των Ουρανίων αγαθών.
|
Ἀπολυτίκιον (Κατέβασμα)
Ἦχος β’.
Ὁ πάσης δημιουργὸς τῆς κτίσεως, ὁ καιροὺς καὶ χρόνους ἐν τῇ ἰδίᾳ ἐξουσία θέμενος, εὐλόγησον τὸν στέφανον τοῦ ἐνιαυτοῦ τῆς χρηστότητός σου
Κύριε, φυλάττων ἐν εἰρήνῃ τοὺς Βασιλεῖς καὶ τὴν πόλιν σου,
πρεσβείαις τῆς Θεοτόκου, καὶ σῶσον ἡμᾶς.
Κοντάκιον
Ἦχος γ’. Ἡ Παρθένος σήμερον.
Ὁ ἀρρήτῳ σύμπαντα, δημιουργήσας σοφίᾳ, καὶ καιροὺς ὁ θέμενος, ἐν τῇ αὐτοῦ ἐξουσίᾳ, δώρησαι, τῷ φιλοχρίστῳ λαῷ σου νίκας· ἔτους δέ, τάς τε εἰσόδους καὶ τάς ἐξόδους, εὐλογήσαις κατευθύνων, ἡμῶν τὰ ἔργα πρὸς θεῖόν σου θέλημα.
(Ποιηθὲν τῶ 1813 ἔτει ὑπὸ τοῦ ἀοιδίμου Πατριάρχου
Κωνσταντινοπόλεως, Κυρίλλου ς´).
Κάθισμα
Ἦχος πλ. δ’. Τὴν Σοφίαν καὶ Λόγον.
Ὁ καιροὺς καρποφόρους καὶ ὑετούς, οὐρανόθεν παρέχων τοῖς ἐπὶ γῆς, καὶ νῦν προσδεχόμενος, τὰς αἰτήσεις τῶν δούλων σου, ἀπὸ πάσης λύτρωσαι, ἀνάγκης τὴν πόλιν σου, οἱ οἰκτιρμοὶ καὶ γάρ σου, εἰς πάντα τὰ ἔργα σου. Ὅθεν τὰς εἰσόδους, εὐλογῶν καὶ ἐξόδους, τὰ ἔργα κατεύθυνον ἐφ᾿ ἡμᾶς τῶν χειρῶν ἡμῶν, καὶ πταισμάτων τὴν ἄφεσιν, δώρησαι ἡμῖν ὁ Θεός· σὺ γὰρ ἐξ οὐκ ὄντων τὰ σύμπαντα, ὡς δυνατὸς εἰς τὸ εἶναι παρήγαγες.
Μεγαλυνάριον
Ἄναρχε τρσήλιε Βασιλεῦ, ὁ καιρῶν καὶ χρόνων, τὰς ἑλίξεις περισκοπῶν, εὐλόγησον τὸν κύκλον, τῆς νέας περιόδου, τὰς ἀγαθάς σου δόσεις πᾶσι δωρούμενος.
|
No comments:
Post a Comment
Σχόλια