Labels

Saturday, May 5, 2012

Κυριακή του παραλύτου - ερμηνεία του Αγίου Μαξίμου του Ομολογητού





79. Όταν έγινε τριάντα ετών αρχισε ο Κύριος το έργο Του,

 διδάσκοντας με τον αριθμό αυτό τους διορατικούς τα 

σχετικά με τον 

εαυτό Του μυστήρια με μυστικό τρόπο. Γιατί ο αριθμός 

τριάντα, όταν 

κατανοηθεί μυστικά, παρουσιαζει τον Κύριο ως δημιουργό 

και 

προνοητή του χρόνου και της φύσεως και των νοητών που 

είναι πάνω 

από την ορατή φύση. Ως δημιουργό του χρόνου με το 

επτά, γιατί ο 

χρόνος είναι εβδοματικός. της φύσεως με το πέντε, γιατί 

η φύση είναι 

πενταδική, εξαιτίας της αισθήσεως που διαιρείται σε 

πέντε είδη. των 

νοητών με το οκτώ, γιατί η γένεση των νοητών βρίσκεται 

παραπάνω 

από το χρόνο που μετρούμε. Ως προνοητή με τον αριθμό 

δέκα. τούτο 

και λόγω της αγίας δεκάδας των εντολών που 

κατευθύνουν τους 

ανθρώπους προς τη μακαριότητα, αλλά και γιατί με αυτό 

το γράμμα 

αρχίζει το όνομα του Κυρίου, όταν έγινε άνθρωπος. Αν 

λοιπόν 

προσθέσεις τους αριθμούς πέντε, επτά, οκτώ και δέκα, 

έχεις τον 

αριθμό τριάντα. Εκείνος λοιπόν που γνωρίζει να 

ακολουθεί σωστά τον 

Κύριο ως αρχηγό, δε θα αγνοήσει το λόγο για τον οποίο 

και αυτός 

τριάντα ετών θα εμφανιστεί έχοντας τη δύναμη να 

κηρύττει το 

ευαγγέλιο της Βασιλείας. Γιατί όταν χωρίς ψεγάδι 

δημιουργήσει σαν 

κάποια ορατή φύση τον κόσμο των πρακτικών αρετών, 

χωρίς να 

μεταβάλλει την πορεία που σαν κάποιος χρόνος 

πραγματοποιείται δια 

μέσου των αντιθέτων στην ίδια την ψυχή, και αποκομίσει 

γνώση χωρίς 

σφάλματα μέσω της θεωρίας και μπόρεσε να μεταδώσει με 

φροντίδα 

την αυτή διάθεση και στους άλλους, τότε και αυτός, όση 

σωματική 

ηλικία και αν έχει, είναι τριάντα ετών κατά το πνεύμα και 

φανερώνει 

την ενέργεια των δικών του αγαθών στους άλλους.



80. Εκείνος που είναι παραλυμένος από τις ηδονές του 

σώματος, ούτε 

για πραγμάτωση αρετής ενεργεί, ούτε μπορεί να κινηθεί 

για την 
\
πνευματική γνώση. Γι' αυτό ούτε που έχει άνθρωπο, 

δηλαδή φρόνιμο 

λογισμό, για να τον βάλει, όταν ταραχθεί το νερό στην 

κολυμβήθρα(Ιω. 5, 7), δηλαδή στην αρετή που είναι 

δεκτική της 

θείας γνώσεως και θεραπεύει κάθε ασθένεια, αν βέβαια, 

καθώς ο 

άρρωστος αναβάλλει από ραθυμία, δεν προλάβει κάποιος 

άλλος που 

θα τον εμποδίσει να βρει την θεραπεία του. Γι' αυτό και 

μένει στο 

κρεβάτι από την αρρώστια του τριάντα οκτώ χρόνια(Ιω. 

5,5). Εκείνος 

δηλαδή που δεν παρατηρεί την ορατή κτίση πρός δόξαν 

Θεού και δεν 

ανεβάζει με ευσεβή λογισμό τη θεωρία των αισθητών 

προς τη νοητή 

φύση, είναι λογικό να μένει άρρωστος τον παραπάνω 

αριθμό των 

ετών. Γιατί ο αριθμός τριάντα, με την φυσική έννοια 

σημαίνει την 

αισθητή φύση, όπως και όταν τον πάρομε πρακτικά, 

σημαίνει την 

[πρακτική] αρετή. Ο αριθμός οκτώ, στο μυστικό του 

νόημα 

υποδηλώνει τη νοητή φύση των ασωμάτων, όπως και όταν 

τον δούμε 

γνωστικά, υποδηλώνει τη πάνσοφη θεολογία. Όποιος δεν 

κινείται μ' 

αυτές για να φτάσει στο Θεό, μένει παράλυτος, μέχρις 

ότου έρθει ο 

Λόγος και τον διδάξει τον σύντομο τρόπο της θεραπείας 

λέγοντάς 

του: "Σήκω, πάρε το κρεβάτι σου και πήγαινε", 

διατάζοντας δηλαδή 

το νου να σηκωθεί από την φιληδονία που τον κατέχει και 

να πάρει το 

σώμα στους ώμους των αρετών και να πάει στο σπίτι του, 

δηλαδή 

στον ουρανό. Γιατί είναι καλό να σηκώνεται το χειρότερο 

(το σώμα) 

προς την αρετή από το καλύτερο (το νου) στους ώμους 

της πρακτικής 

ασκήσεως, παρά το καλύτερο να οδηγείται στη φιληδονία 

από το 

χειρότερο με τη μαλθακότητα.  

Άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής: 1η εκατοντάδα κεφαλαίων προς τον Θαλάσσιο, περί Θεολογίας και της Ενσάρκου Οικονομίας του Υιού του Θεού



No comments:

Post a Comment

Σχόλια